Rossöbron. Foto Anders Bryntesson.

Bro i Rossön för svag att klara sidtrafik

nyheter

2021-09-14 I Rossön finns två broar på orten och en av dem är i ett så dåligt skick att den inte klarar sidtrafik. Gång- och cykelvägen tas bort och här ska tunga timmerbilar passera med gångtrafikanter på sidorna. Helt enkelt livsfarligt, uppger Anders Bryntesson.

De båda broarna på orten är sedan begynnelsen smala och börjar också visa på svaghetstecken. Bron som förbinder Rossön med fastlandet var fram till 2014 försedd med trafikljus men de togs bort av Trafikverket eftersom de inte fungerade som de skulle. Så i stället för att åtgärda den saken togs de bort och ersattes med skyltar om enkelriktning. Det var redan där som säkerheten började naggas i kanten, något som Anders Bryntesson har synpunkter på.

-Det är märkligt när inte Trafikverket klarat av att få fram ett fungerande signalsystem, det finns ju överallt i Sverige, men här försökte man inte ens.  När trafikljusen fanns kändes de ju säkert att köra upp på bron men när de plockades bort då var ju framkomligheten en säkerhetsrisk och det har inträffat incidenter. Så redan då började osäkerheten för trafikanterna att passera bron i Rossön och nu kommer nästa bakslag som Trafikverket har presenterat för oss, berättar Anders.

Anders Bryntesson som är en av eldsjälarna i Rossön uppger till Affärsnytt Norr att nu har man fått ett brev från Trafikverket där de uppger:

”Förändringar på bron till Rossön. Bron efter väg 346 mot Rossön är i dåligt skick och därför måste vi centrera trafiken på bron.  I samband med de tvingas vi ta bort gång-och cykelbanan. Gående och cyklister får i stället använda båda sidorna av körbanan när de passerar bron”.

Det ska tilläggas att utrymmet för gång- och cykeltrafikanter blir en meter på vardera sida körbanan.

I brevet från Trafikverket framgår att de har under tid kontrollerat bron som förbinder Rossön med fastlandet och man har upptäckt sprickor både i bron och dess balkar. Och vid senaste inspektionen visade det sig att skadorna blivit mer omfattande.

Bron kräver en rejäl upprustning men det ligger inte i närtid, kan man säga, det blir först med början 2026. Så för att kunna hålla bron öppen för trafik i nuläget har Trafikverket beslutat att sätta upp skyltar och hänvisningar vid brofästet som upplyser om att trafiken ska köra i centrum av bron, ingen sidtrafik, och gångtrafikanterna får gå på vardera sida.

Anders Bryntesson anser att  det här kommer att skapa problem. Bron är smal och så tänker man sig en person med rullator som ska klämma sig mellan broräcket och en timmerbil är inte vettigt, det är livsfarligt. Ska de bygga barriärer kanske. Det måste gå att lösa det här på ett säkrare sätt än vad beslutet visar, anser han.

-Nu har de ställt upp konor som visar uppdelningen av bron. Det är ju ingenting som är hållbart och absolut inte när det blir vinter å snö, avslutar Anders.

Har sökt Trafikverkets talesperson Daniel Hallberg men han är på semester.

Text: Barbro Ericson

 

affarsnyttnorr