Bli utsatt – eller låta bli att svara – det är frågan

nyheter

2021-11-19 Vi har tidigare skrivit om personer som får SMS eller Mail eller blir uppringda av "bluffmakare" och många blir vilseledda. Bluffmakare som bara är ute för att göra sig pengar och lura omgivningen. Finns något att göra, den frågan går till Konsumentrådgivaren.

Annica Baudin är konsumentrådgivare i Strömsunds kommun och hon får frågan och hennes svar blir:

-Antingen hör de av sig via SMS, Mail eller telefon och skapar problem genom att de påstår att man till exempel ska ska betala en mindre summa pengar för att ett beställt paket ska kunna levereras.  Det rör sig om små summor men totalt kan det bli rätt mycket pengar för de som är ute och luras. Många betalar för att det ska bli slut på alla påminnelser. Att komma åt de som hela tiden poppar upp med dessa falska påståenden är väldigt svårt, säger Annica.

Vi vet också om de som ringer och påstår sig komma från någon myndighet eller bank och uppmanar personen som svarar att uppge inloggningsuppgifter eller att de själva ska logga in sig med bank-id. Detta är ett välkänt brott och som oftast polisanmäls, men vad resultatet blir, det är nog en fråga som inte finner svar. Folk har blivit lurade på flera hundra tusen kronor i svåra fall.

-Rör det sig om direkta bedrägerier kan kunden göra en polisanmälan. Eller göra en anmälan till Konsumentverket. Om man går in på deras sida går det att läsa och använda deras anmälningsblankett som man fyller i och skickar in, uppger Annica.

De här personerna är svåra att få tag på och svårt att kunna åtgärda problemet. Annica upplyser att, är man tveksam vid ett telefonsamtal, lägg omgående på. Samma om det är ett SMS eller Mail, besvara inte. Det finns inga andra åtgärder som är bättre. När den ena aktören lägger av poppar alltid någon ny upp.

Tex: Barbro Ericson

 

affarsnyttnorr