Tjänster till hjälp att deklarera bostadsförsäljning
nyheter
2018-04-10 Över 270 000 personer ska deklarera att de sålt bostad under 2017. Skatteverket har utvecklat tre tjänster för att underlätta deklarationen.– Många tycker att det är svårt att deklarera bostadsförsäljning. Därför har vi tagit fram tre tjänster där det går att räkna ut vinst eller förlust och vilken skatt som ska betalas, beräkna avdrag för förbättringsutgifter för att se hur stort avdrag det går att göra samt en guide för att ta reda på om det finns möjlighet att få uppskov med skatten, berättar Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.
Anna Sjöberg rekommenderar alla som kan att deklarera digitalt.
– Det finns mycket att vinna på att använda e-tjänsten. Flera uppgifter är redan ifyllda, summeringar och överföringar görs automatiskt och skatten räknas ut direkt. Den som deklarerar digitalt får dessutom alltid en kvittens på sin inlämnade deklaration och kan få eventuell skatteåterbäring tidigare, säger Anna Sjöberg.
Den som har fått en fil med bilaga för försäljning av småhus eller bostadsrätt från sin mäklare kan ladda in uppgifterna direkt i e-tjänsten.
Fakta:
- En försäljning ska deklareras i år om köpekontraktet skrevs under 2017.
- Skatten på en vinst är 22 procent. För den som skaffat ny bostad finns möjlighet till uppskov med beskattningen.
- De som sålt en fastighet glömmer ibland att dra av kostnaden för pantbrev och lagfart då de köpte huset.
- Bostadsrättssäljare missar då och då att dra av sitt så kallade kapitaltillskott. Kapitaltillskottet ska framgå av kontrolluppgiften från föreningen.
- Reglerna om avdrag för förbättringsutgifter missuppfattas ofta. Läs på skatteverket.se vad som gäller i de olika situationerna.