Svar från Eon

nyheter

2019-12-12 Det har varit strömavbrott igen ute i byarna runt Flåsjön och många är upprörda över att värdersäkrade ledningar inte ger vad som utlovats. Men Eons nät är varierande och mycket kan inträffa trots förbättringar. Vad säger Eons chefer om det senaste inträffade. Regionschef Lena Berglund och Henrik Hjeltström gruppchef förklarar.

Det är givetvis väldigt beklagligt när folk drabbas av strömavbrott men vi gör allt som går för att tillgodose våra kunder. Vi förebygger, förstärker, kontrollerar och följer upp, så säger regionschef Lena Berglund från Eon.

Vid två tillfällen alldeles nyligen blev det timslånga strömavbrott och många reagerade givetvis negativt. Man anser att nu när gamla luftledningar bytts ut mot isolerade ledningar och vissa sträckor där ledningar grävts ner i marken borde det vara slut på avbrotten.

Så här förklarar regionchef Lena Berglund och Henrik Hjeltström gruppchef varför det fortfarande kan bli strömavbrott:

-Vi har vädersäkrat nätet på många håll, bytt ut gamla ledningar till isolerade ledningar och grävt ner ledningar på många ställen. Jag förstår att det känns besvärligt och det beklagar jag verkligen, nu ska vi också förstå att om strömmen försvinner i en by där det är nergrävda kablar, så är inte där felet ligger utan det kan vara kabelbrott på flera mils avstånd, uppger Berglund.

Henrk Hjeltström uppger att ett elavbrott berodde på att en grävare hade skadat en jordkabel och då blev det avbrott.

-Vid ett tillfälle grävdes en kabel av vid arbete söder om Järvsand och då blev ett stort antal utan ström. I trakterna kring Hoting var det ett träd som blåst över en luftledning och förorsakade avbrott, där har vi ett blandat nät. Senaste avbrottet var i Alanäs, där har vi förstärkt luftledning, men ett stort träd hade blåst över den och då löser automatiken ur. Efter en stund kopplades nätet upp igen och då fungerade allt bra. Det fungerade till nästa dag, då var det åter avbrott. Då kunde man lokalisera vart trädet hade blåst över ledningen.

Det var ett stort träd och troligen har det legat på ledningen och skavt under dygnet så till slut gick ledningen av. Trots att den var isolerad, uppger Hjeltström.

Både Lena Berglund och Henrik Hjeltström vill framhålla att Eons bemanning är ofta ute och kontrollerar nätet. Allt från helikopter till drönare och snöskoter.

De vill också upplysa Eons kunder att det finns tillgång till information via sms, men först måste man gå in på Mitt Eon och registrera sitt telefonnummer. När det är gjort skickas information från Eon om strömavbrott, vart felet är, att montör är på väg och när montör är på plats.

Hjeltström uppger att i byn Gubbhögen är jordkabel lagd men nu fortsätter man att montera förstärkt luftledning upp mot Lidsjöberg.

-Vi förebygger elnätet och utvecklar digital information hela tiden uppger Eons representanter.

Text o Foto: Barbro Ericson

 

affarsnyttnorr