
Från 50-årsjubileet av brobygget. Här finns bland annat Sigge Eriksson, Daniel Perfect, Lennart Oscarsson, Maggi Mikaelsson och intill henne står handelsattachén från Tysklands ambassad. samt ytterligare utländska deltagare. Arkivbild Barbro Ericson
Strömsundsbron ett historiskt bygge
nyheter
2025-10-3 Trafiken är igång utan störningar på Strömsundsbron som öppnades i båda riktningarna under torsdag. Efter flera års arbete är mycket åtgärdat för att klara bärighetsklassen på bron till en så kallad BK4, vilket innebär att fordon upp till 74 ton får trafikera bron.Strömsundsbron blev ett historiskt lyft för trafiken efter att Strömssundet under århundranden haft färjetrafik. När bron över Russfjärden nedanför Ulriksfors byggdes någon gång under 1920-talet gick biltrafiken till och från Östersund den vägen, även om det blev en omväg, men man slapp färjan.
Strömsundsbron stod klar och invigdes av Landshövding Anders Tottie den 27 september 1956. Den totala kostnaden för bron var ungefär 10 miljoner kronor.
Stor kompetens fick man från Tyskland därifrån man fick ritningar och konstruktionsbeskrivning och många tyskar kom till Strömsund för att delta i brobygget. Ett namn som finns med i historien om bron är Franz Dischinger som föddes 1887 och avled 1953. Bron byggdes av Demag AG, Duisburg, under åren 1953–1955 och betongfundamenten byggdes av dåvarande AB Skånska Cementgjuteriet. Enligt uppgift kallas bron för ”Jämtlands Golden Gate”.
Den 7 juli 2006, firades Strömsundsbron 50-år där bland andra landshövding Maggi Mikaelsson, handelsattachén från Tysklands ambassad i Stockholm samt Strömsunds kommunalråd Lennart Oscarsson fanns med. Inför jubileumsdagen inbjöd Kommunen alla som var födda 1955 i Kommunen till middag på Hembygdsgården.
I oktober 2010 fick bron en vacker fasadbelysning, genom en samfinansiering mellan Trafikverket, Strömsunds företagarförening och Strömsunds kommun.
.
Med start 2020, började Trafikverket med att byta ut de sneddragna kablarna något som är både omfattande och tidsödande. Men något som av säkerhetsskäl måste genomföras.
Bron ska hålla för de allra tyngsta fordonen – Trafikverkets information
Under 2024 och 2025 höjs bärighetsklassen på bron till en så kallad BK4, vilket innebär att fordon upp till 74 ton får trafikera bron. För att höja bärighetsklassen behöver vi:
- åtgärda nitförband och ståldetaljer under bron
- montera räcken mellan gång- och cykelväg och vägbana
- anpassa gång- och cykelvägar till samma bredd
- byta nio stycken fogar för att förbättra hållbarheten
- förbättra övergångskonstruktionerna (anslutningarna mot väg) på båda sidor av bron.
Brofakta
- Brons längd 332 meter (mittspann 182,6 meter och sidospann 74,7 meter)
- Brons bredd 12,5 meter
- Bropelares höjd 20 meter
- 16 bärlinor om 90 respektive 60 meter med bärkraft av 400 ton (sammanlagda bärkraft 6 400 ton)
- Stålvikt 1 200 ton och betong 2 500 ton
- Byggandet av bron startade i februari 1954
- Brons stålarbeten pågick mellan mars-december 1955
- Bron stod klar i september 1956.
Nu, efter ett antal års förbättring och förstärkning öppnades bron i båda färdriktningar under torsdagen och projektet var avklarat. Och enligt Trafikverket höll tidsramarna, att bron skulle vara klar under oktober.
Text o arkivbild: Barbro Ericson
Kommentarer är avstängda.