
Arkivbild.
Strömsunds kommun satsar långsiktigt för ökad skolnärvaro
nyheter
2025-06-26 Strömsunds kommun ska de kommande åren arbeta strategiskt med att minska skolfrånvaron och stärka skolans arbete med elevhälsa, inkludering och pedagogisk utveckling. Det ska ske inom utvecklingsprojektet Clara-Nytorpsmodellen som kommunen fått 4,3 miljoner kronor från Europeiska socialfonden, ESF, för att genomföra.Strömsunds kommun satsar långsiktigt för ökad skolnärvaro– får 4,3 miljoner i ESF-stöd.
Clara-Nytorpsmodellen tar avstamp i den beprövade Nytorpsmodellen och har ett särskilt fokus på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller andra särskilda stödbehov. Genom samarbete med forskarna Anna Borg och Steve Berggren från KIND vid Karolinska Institutet ska kommunen ta ett samlat grepp om skolnärvaro och skapa hållbara strukturer som möter elevernas individuella behov. KIND är ett kompetenscentrum för forskning, utveckling och utbildning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som till exempel autism, språkstörning och adhd.
Nya arbetsmetoder
Arbetet startar på Vattudalsskolan i Strömsund men ska på sikt komma alla skolor till del genom nya arbetsmetoder som ska stärka lärarnas kompetens och på så vis bidra till förbättrade studieresultat.
– Den här modellen ger våra skolor möjlighet att utveckla stöd till alla elever, men också ett riktat stöd till vissa genom individuella insatser. Det känns väldigt bra att vi genom detta får chans att möta eleverna där de är och utveckla vår verksamhet. Målet är att insatserna ska höja elevernas måluppfyllelse och minska skolfrånvaron, säger Tomas Sjövall, förvaltningschef för barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen.
Projekt Clara-Nytorpsmodellen ska
- Etablera ett strukturerat samarbete mellan skola, elevhälsa, socialtjänst och externa aktörer.
- Fortbilda skolpersonal i inkluderande pedagogik och anpassad undervisning.
- Identifiera riskfaktorer tidigt och samordna insatser för elever i behov av stöd.
- Skapa en hållbar modell för långsiktigt arbete med skolnärvaro i hela kommunen.
Startar hösten 2025
Projektet inleds hösten 2025 och kommer att implementeras stegvis. Arbetet vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och är ett led i kommunens bredare ambition att förbättra måluppfyllelse och främja likvärdighet i skolan.
Pressbild Sara Kjellsdotter.
– En lyckad skolgång minskar risken för utanförskap, sociala problem och psykisk ohälsa som vuxen. Det är därför avgörande att fånga upp elever som har hög frånvaro i tid och sätta in rätt insatser. Nu kan vi utveckla både kompetens och samverkansformer på ett sätt som verkligen gör skillnad för våra elever och som säkerställer alla barns rätt till utbildning. Det här är viktigt för framtiden, inte bara för skolorna utan för hela vår kommun, säger Sara Kjellsdotter, (S), ordförande i barn-, kultur- och utbildningsnämnden i ett pressmeddelande.
Upplagd text o arkivbild: Barbro Ericson
Kommentarer är avstängda.