Strömlöst på många håll
nyheter
2016-12-15 Strömlöst i många byar i norra delen av Strömsunds kommun. Lövberga - Lidsöberg - Lillviken och Ringvattnet för att nämna några byar. Dessutom sträckan Risede - Inviken - Blomhöjden. Vad beror detta på. Vi frågar Eons informationschef Johan Aspegren.Folk i många glesbygdsbyar i Strömsunds kommun har som vi tidigare skrivit om egna el-aggregat som de kopplar in när strömmen far. Och det är ofta strömavbrott i de norra delarna, det blir inte bara mörkt i husen utan det är så mycket mera som kopplas bort i och med avbrotten. Nu senast har det varit strömavbrott 10-12 timmar i sträck, som gemene man kan tycka inte finnas anledning till när vädret är klart och lugnt. Men, allt har en förklaring. Vi frågar Eons informationschef Johan Aspegren vad det senaste avbrottet berodde på:
Haveri i Hoting
-Vid senaste avbrottet berodde det på att en helt ny installerad frånskiljare gick sönder i Hoting, enkelt förklarat är det som en jättestor strömbrytare. Det i sin tur ledde till att en ljusbåge slog ut hela transformatorn. I Hoting har vi den stora centrala punkten av ledningar som går i olika väderstreck, med ledning ned till Lövberga, upp mot Lillviken, Ringvattnet, Lidsjöberg med flera byar. Risede är sista byn på nämnda ledning. Svansele och byarna norr där om får elen från ledningen via Norråker.
-Nu senast var det ledningen via Lövberga och uppöver Flåsjön som slogs ut i och med haveriet i Hoting. Tidigare elavbrott berodde på tung snö och hård vind.
Miljardsatsning
Johan Aspegren förstår problemet och uppger att Eon framöver under en 5-årsperiod kommer lägga flera miljarder kronor på att förbättra nätet. Bland annat kommer blanka ledningar att bytas ut mot isolerade. På vissa sträckor skall ledningarna grävas ner.
-Det här är väldigt tråkigt när elavbrott uppstår. Vi är ofta ute med helikopter som har en värmekamera monterad för att kolla av ledningarna. Kameran känner av där det finns risk för avbrott för där avger ledningen extra värme, uppger Aspegren.
Får ersättning
För de hushåll som drabbas av strömavbrott i 12 timmar i följd utgår en automatisk ersättning på runt 1.400 kronor. Det är ett garantibelopp och för den som har stor förbrukning av elström är ersättningen högre. Ersättningen stiger i takt med antal timmar utan ström.
Men det finnas också möjlighet att få ersättning även om den sammanlagda tiden understiger 12 timmar. Då kan den drabbade skickar in en reklamation till Eon och beskriva vad som hänt och vad man begär ersättning för. Blanketten finns att hämta på Eons hemsida eller för den som inte kan gå den vägen, ring till Eons kundservice och be att de skickar en blankett.