Stekenjokkvägen – landets vackraste fjällväg

nyheter

2021-04-26 Nu tar vi en återblick i tid och rum när Stekenjokkvägen byggdes för omkring 55 år sedan och kostnaden stod Frostvikens kommun för. Man ville därefter överlämna vägen till Statens vägverk som gåva men de tackade nej. Vägen ansågs inte vara trafiksäker och jämfördes med en kvinna, smal, kurvig och farlig.

I september 1967 finns att läsa om den vackra Stekenjokkvägen som när den byggdes kostade 12 miljoner att bygga och ingen visste egentligen vad den skulle användas till. Vägen som gick från Ankarvattnet i Frostviken in i Västerbottens län  skulle visa sig med åren bli åtminstone en turistattraktion. Där resan påbörjades i Frostviken mot Vilhelmina och rundan Hoting och Strömsund.

Den unika vägen på tre mil, byggdes över kalfjäll och in i Västerbotten. Något liknande har jag aldrig hört talas om tidigare förklarade avdelningsdirektören på Arbetsmarknadsstyrelsnen om projektet.

-Det är i varje fall den längsta vägsträckan i landet över kalfjället. Och det är också den enda vägen i landet som byggts utan att man vet vad den egentligen skall användas till.

-Som turistled är den givetvis en attraktion. Men dryga tolv miljoner anser man dock inte är en försvarlig satsning. Som malm- eller persontransportväg för Stekenjokkgruvan är fjällvägens betydelse ännu ett stort frågetecken. Dessutom omöjligt att komma fram under vintermånaderna med de snömängder som vräker ner.

Här börjar diskussionerna om Statens vägverk ska ta in vägen som allmän, men det finns inget stort intresse. Och på Västerbottenssidan har samerna framfört ett absolut nej till allmänväg med tanke på renskötseln och störningar under kalvningsperioden.

Vägbygget skedde i AMS regi och mellan 20 och 100 man, i huvudsak från  Frostvikens kommun, har haft sysselsättning. Totalt har 1.100.000 kbm massor flyttats. Samma mängd som i ett ”en meter djupt och lika brett dike på en sträcka från Nynäshamn genom Stockholm och upp till Blåsjön”. Och tre tusen meter trummor har lagts. Vägen beräknas vara klar i oktober.

Vägen skulle synas av förrättare och diskussionerna var många om denna väg. Bland annat att den var både smal och riskabel för trafikanter som inte hade en välutrustad bil.

-Den är som en kvinna, sa en erfaren man bland syneförrättarna, Vacker, men smal, kurvig och farlig.

Ja mycket vatten har runnit under broarna sedan Stekenjokkvägen byggdes. Men en sak verkar man vara överens om då som nu. Här har vi landets vackraste fjällväg.  I och med att vägen tas upp i början av juni är det strid ström av besökare. Folk kommer från alla världens hörn för att uppleva den unika och vackra fjällvärlden.

På återseende: Barbro Ericson

Foto: Barbro Ericson

affarsnyttnorr