Skatteverket tar ut kontrollavgifter i byggbranschen

nyheter

2016-06-30 Från den 1 juli kommer Skatteverket att börja ta ut kontrollavgifter på de byggarbetsplatser som inte för elektroniska personalliggare.

Därmed överges den mjuka linje som Skatteverket har hållit sedan lagen infördes vid årsskiftet.

Den 1 januari 2016 infördes krav på elektroniska personalliggare på landets byggarbetsplatser. Tiden var knapp inför att de nya bestämmelserna skulle träda i kraft vid årsskiftet och personalliggarna kan kräva komplexa tekniska system som måste anpassas efter användarnas behov. Därför har Skatteverket hållit en mjuk linje och inte tagit ut några kontrollavgifter under det första halvåret, däremot har fel och brister påpekats.

– Det har funnits grund för avgift vid det stora flertalet av våra kontrollbesök. Det är framför allt två områden som sticker ut: dels verksamma personer som inte är registrerade i personalliggaren, dels svårigheter att få tillgång till personalliggaren, säger Conny Svensson, rikssamordnare på Skatteverket.

Det sistnämnda beror ofta på att den kontaktperson som har namngetts i bygganmälan inte är tillgänglig eller inte känner till sin roll. Det har även förekommit vissa tekniska problem för Skatteverket att ta emot informationen.

– Därför är det viktigt att ordna rutiner så att verksamma personer registrerar sig i personalliggaren. Vissa aktörer har sett vår mjuka linje som ett halvårs dispens och ligger därför efter i förberedelserna. Vi har inte för avsikt att förlänga den mjuka linjen utan kommer att börja ta ut kontrollavgifter vid halvårsskiftet som planerat, säger Conny Svensson.

Fakta om personalliggare:

  • Den 1 januari 2016 infördes krav på elektroniska personalliggare på byggarbetsplatser.
  • En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass.
  • Syftet med personalliggare är att motverka svartarbete och främja en sundare konkurrens ibyggbranschen.
affarsnyttnorr