Passa på och ta vara på möjligheterna att vara ute i naturen nu när det är sportlov.

Så mycket spenderar svenskarna på sportlovet

nyheter

2023-03-3 Nästa vecka är det dags för sportlov i Norrland. Men hur har den ekonomiska situationen påverkat våra val av sportlovsaktiviteter och hur mycket pengar har vi avsatt till aktiviteter jämfört med tidigare år? Allt detta och lite till får vi svar på i en ny Novusundersökning som tittat närmare på svenskars konsumtionsvanor under 2023. Lokal statistik för Norrland finner ni nedan.

Nyheten kort sammanfattad:

– Svenskar planerar att i snitt spendera ca 5363 kronor på aktiviteter under sportlovet

• En av fyra har budgeterat för mindre än 500 kronor på sportlovsaktiviteter

• Över hälften av svenskarna kommer stanna på hemmaplan medan endast en av tio åker på skidsemester i år

• Trots ekonomiskt tuffa tider är det mer än två tredjedelar (69%) i Norrland som lägger lika mycket på sportlovsaktiviteter jämfört med tidigare år.

• En fjärdedel i Norrland planerar dessutom att spendera mer pengar (25%) medan ynka 4% tänker spendera mindre jämfört med 2022

• För att spara in pengar under 2023 planerar man att shoppa mindre (36%) och spendera mer tid utomhus (39%)

• Det man däremot inte vill ge avkall på är sport och fritid (29%) och restaurangbesök (29%), följt av utgifter till husdjur (23%)

Undersökningen genomfördes 12-18 januari av Novus på uppdrag av Amazon. 1021 respondenter deltog i studien. Vill ni titta närmare på underlaget går det såklart bra. Hojta om ni har frågor eller funderingar.

Ny undersökning från Amazon.se visar att de svenskar som planerar sportlovaktiviteter i genomsnitt kommer att spendera ca 5 363 kronor på sportlovet i år. Samtidigt uppger nästan en av fyra att de budgeterat för mindre än 500 kronor.

Skidbackarna kan bli tommare under årets sportlov. Över hälften av svenska sportlovsfirare kommer stanna på hemmaplan, och bara en av tio kommer åka på skidsemester.

Undersökningen visar även att en av fem svenskar planerar att spara pengar i år genom att leta efter olika rabatter och erbjudanden, uppges i ett pressmeddelande.

Trots ett osäkert ekonomiskt läge, med bland annat hög inflation, höga elpriser och räntehöjningar, kommer tre av fyra (76 procent) svenska sportlovsfirare inte att hålla hårdare i plånboken i år jämfört med tidigare år. Det visar en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Amazon.se.

Undersökningen visar att de svenskar som planerar sportlovaktiviteter i genomsnitt kommer att lägga 5 363 kronor på sportlovsaktiviteter. Samtidigt uppger nästan en av fyra svenskar (23 procent) att de kommer att spendera mindre än 500 kronor totalt på sportlovsaktiviteter.

Anmärkningsvärt är att ensamstående föräldrar planerar att spendera 8 185 kronor i genomsnitt, långt över den genomsnittliga sportlovsbudgeten.

Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se menar att det inte behöver kosta skjortan att underhålla barnen på sportlovet: ‘Sportlovet är ett välkommet avbrott i vardagen för många, en möjlighet att hitta på roliga aktiviteter både inomhus och utomhus. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att man inte behöver gräva några djupare hål i fickan för att skapa härliga minnen ihop med familjen. Ett roligt pussel, en eftermiddag i pulkabacken eller mysig filmkväll kan vara minst lika uppskattat som en dyr skidsemester’, säger Gulfem Toygar i ett pressmeddelande.

Skidbackarna kan bli tommare än vanligt i år då färre än en av tio (9 procent) planerar en skidresa. I stället stannar över hälften (56 procent) av svenska sportlovsfirare på hemmaplan, där en knapp tredjedel (30 procent) planerar för utomhusaktiviteter såsom pulka- och skridskoåkning och drygt en femtedel (26 procent) planerar för inomhusaktiviteter som dator/TV-spel, läsning, bakning eller film.

Så planerar svenskar att spara pengar under året

De första månaderna på året är de tuffaste ekonomiskt för många och undersökningen visar också att många försöker hitta olika sätt att spara pengar på. Under 2023 kommer exempelvis fyra av tio (41 procent) troligen att shoppa mindre, medan en av fem (21 procent) istället siktar på att leta efter olika rabatter och erbjudanden för att spara pengar. En av tre (33 procent) kommer att spendera mer tid utomhus, medan och lite drygt var fjärde svensk (27 procent) uppger att de kommer att läsa fler böcker under året.

Stora skillnader regionalt

  • I Småland uppger varannan (51 procent) svarande att de kommer att shoppa mindre under 2023, vilket är högst i Sverige. Vad smålänningar däremot inte vill göra avkall på är restaurangbesök.
  • I Norrland är det bara 36 procent som tänker shoppa mindre under 2023, vilket är lägst i landet. Dock kommer hela 28 procent leta fler rabatter och erbjudanden under året, högst av alla regioner i Sverige. Det är främst sport och fritidsutrustning som norrlänningarna inte vill vara utan (29 procent).
  • Två av fem i västsverige (39 procent), södra Sverige (40 procent) och Stockholm (43 procent) kommer att shoppa mindre. Både västsvenskar och stockholmare prioriterar resor och sport och fritidsutrustning, medan sydsvenskarna hellre spenderar pengar på restaurangbesök, resor och elektronikprylar.

Sverigechef Gulfem Toygar fortsätter: ’Under 2023 kommer vi se att fler svenskar kommer ändra sitt shoppingbeteende för att få pengarna att räcka längre. Man letar efter låga priser och rabatter och erbjudanden blir viktigare än någonsin. Många blir mer medvetna när det kommer till shopping och att spendera pengar, och fokuserar på saker de verkligen behöver och vill ha för ett bra pris. Det är intressant att se hur de prioriterade upplevelserna skiljer sig från region till region. Från sport och fritid i norr till resor och restaurangbesök i söder’, säger Gulfem Toygar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Amazon under perioden 12-18 januari 2023, via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade sverigepanel. Panelen garanterar representativa resultat, vilket innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen. Totalt genomfördes 1021 intervjuer bland svenska allmänheten 18-79 år, med en deltagarfrekvens bland de sökta personerna om 63 procent.

Upplagd text o arkivbild: Barbro Ericson

 

affarsnyttnorr