Så coronasäkras SkiStars destinationer inför vintersäsongen
nyheter
2020-10-20 Under hösten har SkiStar arbetat intensivt tillsammans med destinationsbolagen, lokala och nationella aktörer inklusive vården och räddningstjänsten samt branschorganisationen SLAO för att förbereda öppningen av skidsäsongen på ett tryggt och säkert sätt för gäster och anställda med anledning av den pågående coronapandemin.Med utgångspunkt i branschens gemensamma riktlinjer genomför SkiStar nu ett antal försiktighetsåtgärder för liftar och backar, boende, skidskola, skiduthyrning, evenemang och rutiner om en gäst blir sjuk före eller under sin vistelse.
– Vi planerar att öppna vintersäsongen med fokus på säkerhet och trygghet för våra gäster och anställda. Även om det kommer att bli lite annorlunda i år, gör vi allt vi kan för att våra gäster ska få en trevlig vistelse hos oss med goda förutsättningar för bra skidåkning. Vi hoppas att gästerna har en förståelse för de försiktighetsåtgärder vi vidtar och vi följer utvecklingen noga där vi förbereder olika scenarier inför vintern, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB i ett Pressmeddelande.
Förutom coronaanpassningar pågår arbetet för fullt med att förbereda liftar och backar inför vintersäsongen. Snökanonerna har testats på samtliga destinationer och det har redan kommit lite snö på topparna i Åre och Vemdalen. Anläggningarna öppnas så snart SkiStar kan erbjuda bra alpin skidåkning.
– Vi älskar skidåkning och snö lika mycket som våra gäster. Alpin skidåkning är en kontaktfri utomhusaktivitet som är viktig för folkhälsan och människors välbefinnande. Dessutom är 84% av våra liftar i öppen fjällmiljö. FHM har också sagt att smittorisken utomhus och i liftar i allmänhet är liten. Vi uppmanar dock alla våra gäster att hålla sig uppdaterade och följa de senaste rekommendationerna och riktlinjerna från FHM. Dessa kan ändras snabbt, så vi har alla ett stort ansvar för att följa dem, säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar AB.
Försiktighetsåtgärder från SkiStar 20 oktober 2020:
Lift och pist:
-Vi har sett över våra liftköer och ökar möjligheten till avstånd. Vi uppmanar till att hålla en stavlängds avstånd.
-För att undvika och minska köbildning körs liftarna med full kapacitet. Eventuellt tomma platser mellan eller bredvid sällskap och familjer fylls inte om någon inte vill det.
-De som ber om hjälp med knapplift eller T-krok kommer att få det.
-I sittliftar rekommenderas huvar att hållas öppna vid färd.
-I Åre där vi har en kabinbana och gondoler begränsar vi antalet passagerare.
-Du kan ladda på ditt SkiPass i vår SkiStar-app i mobilen i realtid när du står i liftkön. Du måste dock ha själva plastkortet på dig som vanligt, men det kommer att finnas automater på plats där du kan köpa plastkortet.
–Vi begränsar antalet platser i värmestugorna och kommer att ha värdar på plats om guidar gästerna rätt och håller rent.
-Vi ser över öppettiderna i liften där vi vill erbjuda längre skiddagar där det är möjligt med tanke på t ex belysning under den mörkaste tiden på året.
-I SkiStar-appen kan du också ta del av vilka tider de är mest/minst folk i liftarna samt på restaurangerna i anslutning till backen, vilka som har bordsbokning eller take-away samt öppettider. Detsamma gäller för matbutikerna på plats (mest/minst folk i butikerna och öppettider).
Boende:
-Vi har ökat och sett över rutinerna kring städning av boenden.
-Vi genomför digital in- och utcheckning på våra boenden.
Skidhyra/Skistarshop:
-Vi inför ett digitalt kösystem vid skiduthyrning så man enkelt kan vänta utanför och tar in ett sällskap i taget per kassa vid skidhyran.
-Vi erbjuder utkörning av utrustning till boenden i Sälen och vi uppmanar gästerna att boka i förväg.
Skidskola:
-All undervisning sker utomhus. Kom klädd efter väder, vi är ute hela lektionspasset.
-Vi begränsar till en förälder som hämtar och lämnar vid våra samlingsplatser.
Skidbussar:
-Vi följer respektive lands riktlinjer för kollektivtrafik.
Evenemang:
-Hanteras löpande i dialog med arrangörer. Just nu har vi ställt in skidtestarhelgerna som brukar äga rum i december. Diskussion pågår med leverantörerna om att göra en variant av skidtest senare i vår.
Vad händer om en gäst blir sjuk innan resan:
-SkiPass, skidhyra och skidskola kan du om/avboka dagen innan.
-Med vår Boka Tryggt- försäkring kan du av/omboka ditt boende 21 dagar innan utan sjukintyg. Efter det fram tills din hemresa kan du avboka med sjukintyg.
Vad händer om gäst blir sjuk på plats:
Vi följer de rekommendationer som finns för vår bransch via SLAO som har en dialog med FHM om detta. Gästen har ju själv ett stort ansvar att hålla sig hemma i sitt boende vid minsta förkylningssymtom och vi tillsammans med övriga aktörer på destinationen har en beredskap för att kunna isolera både gäster och vår personal när så krävs. Viktigt är också att du som gäst bör fundera på hur du kan ta dig hem om du blir sjuk.
Befintlig gäst som bor eller ska avresa anmäler att de är förkylda med feber/misstänkt Corona: Kundtjänst ber då gästen att kontakta 1177 som kan rekommendera karantän eller hemresa i egen bil till hemort. Vi kommer sedan att se till att sanera boendet inför nästa ankommande gäst.
Vi följer noga utvecklingen av coronaviruset och följer och förhåller oss till myndigheternas beslut och rekommendationer. Våra försiktighetsåtgärder planerar vi att genomföra utifrån hur situationen ser ut just nu men kan komma att ändras löpande.
Upplagd text: Barbro Ericson