Några av de många, viktiga företagare i Strömsunds kommun samlade för träff på Tåsjöberget. Bland dem syns också Kerstin Engkvist, ordförande i näringslivsutskottet, Susanne Hansson, kommunstyrelsens ordförande och Patrik Jemteborn, näringslivschef.

Nytt näringspolitiskt program

nyheter

2025-06-25 Den 11 juni tog kommunfullmäktige beslut om det nya näringspolitiska programmet för Strömsunds kommun. Det ska styra vårt arbete för ett starkare, mer hållbart och mer konkurrenskraftigt näringsliv.  – Fler företag, jobb och starkare platsutveckling uppges i ett pressmeddelande.

– Vi vill att Strömsund ska vara en attraktiv näringslivskommun för befintliga företag och framtida etableringar, säger kommunstyrelsens ordförande Susanne Hansson, (S).

Det näringspolitiska programmet för 2025–2028 fokuserar på tre strategiska områden som ska genomsyra hela den kommunala verksamheten, både när det gäller våra handlingsplaner och hur vi tilldelar resurser inom näringslivsområdet.
  • Fler företag och arbetstillfällen
    Kommunen satsar på entreprenörskap, utbildning på hemmaplan, samverkan med universitet och riktade insatser för kvinnors företagande och gröna affärsmöjligheter.
  • Samhällsplanering för ett växande näringsliv
    Genom aktiv markpolitik, bostadsbyggande och förbättrad infrastruktur vill kommunen skapa attraktiva förutsättningar för företagsetableringar och inflyttning.
  • Effektiv och tillgänglig företagsservice
    Kommunen ska vara en möjliggörare, där företag lättare kan växa och investera tack vare snabb och rättssäker myndighetsutövning och gott bemötande

– Med detta program lägger vi grunden för en långsiktig utveckling där fler arbetstillfällen, fler företag och ett starkare lokalt engagemang bidrar till en levande och växande kommun, säger näringslivsutskottets ordförande Kerstin Engkvist, (C).

”En plats där företag kan växa”

Målet är att näringslivet ska känna att Strömsunds kommun står bakom dem – inte bara i ord, utan också i handling menar näringslivschefen Patrik Jemteborn.

– Kommunens marknadsföring och platsutveckling måste vara samordnad och trovärdig. Genom platsinnovation och ett gemensamt varumärke ska vi visa att Strömsund, hela kommunen, är en plats där företag kan växa och människor vill leva. Ingen äger varumärket Strömsunds kommun – men vi är alla en del av det beroende på vad vi säger, hur vi säger saker, hur vi agerar och vårt värdskap, säger han.

Bred samverkan

Programmet har tagits fram i bred samverkan mellan kommunens politiska ledning, förvaltningar, företag och regionala aktörer. Det kompletteras av handlingsplaner och årliga uppföljningar, och är ett viktigt steg för att säkerställa att hela kommunkoncernen arbetar i samma riktning mot en hållbar tillväxt.

Upplagd text: Barbro Ericson

Foto: Strömsunds kommun

affarsnyttnorr

Kommentarer är avstängda.