Kommunen kallade EOn till krismöte
nyheter
2019-01-26 Den 18 januari hade Strömsunds kommun kallat Eon till möte för att få reda på vad de gör för att minska antalet återkommande strömavbrott i delar av kommunen.”Fullständigt oacceptabelt”
Den 18 januari kom regionchef Lena Berglund och gruppchef Henrik Hjeltström till Strömsund för att svara på frågor. Under mötet deltog även Lars Stener från One Nordic, Eons underentreprenör, liksom Länsstyrelsen i Jämtland utifrån ett länsperspektiv på säkerhet.
– Vi tycker att de här avbrotten är fullständigt oacceptabla och sätter därför press på Eon att agera, säger Richard Persson, chef för teknik- och serviceförvaltningen.
Satsar 27 miljoner kronor
Under 2019 fortsätter Eon sin satsning i kommunen och lägger 27 miljoner kronor på att bygga om lokalnät och förstärka regionnätet till Norråker. Den nya matningen från Hoting, som redan är i drift, ska enligt Eon också förbättra leveranssäkerheten.
– De här åtgärderna ska förhoppningsvis göra att kunderna märker skillnad. Vi vet att kritiken mot oss är fortsatt hård, och med all rätt. Det är oerhört viktigt för oss att åtgärda den här typen av återkommande fel. Det skapar inte bara irritation och oro hos kunderna, det stjäl också både resurser och tid från oss. Därför har det här högsta prioritet, säger Lena Berglund och fortsätter:
– För att kunderna ska få snabbare återkoppling har vi även lanserat ett nytt prognosverktyg där de kan se när montören beräknas vara på plats för att påbörja felsökning.
Planerar för möte i Rossön
Eon och den politiska ledningen i Strömsunds kommun planerar att så snart som möjligt träffa företagare och befolkning i Rossön, en av byarna i kommunen där strömavbrotten varit många.
– Det känns väldigt angeläget att lösa den här situationen och att ta invånarnas frågor och oro på allvar. Vi måste ha ett robust elnät för boende och företag. De konsekvenser vi upplever idag är inte acceptabla, säger kommunalrådet Susanne Hansson, (S).