Handlar du på nätet se upp

nyheter

2021-04-14 En person hade hittat två attraktiva varor på nätet till bra pris. Gjorde beställning, varan kom inte men däremot fakturan.

En person som gjorde ett köp på nätet har fått ångra sig både en och två gånger. Hen hittade två produkter på nätet och gjorde en beställning. För säkerhets skull blev det inte någon betalning i samband med beställningen, som oftast görs utan faktura via Klarna Bank.

Kunden beställde och begärde faktura genom Klarna Bank. Tiden gick och ingen vara kom. Det tog både två och tre månader. Ingen vara men Klarna Bank skickade ut faktura.

Kunden besvarade fakturan med att ingen vara hade kommit. Det blev mejlkontakt med företaget som inte besvarade ärendet. Klarna Bank skulle pausa fakturorna men trots att kunden hörde av sig till dem så blev en faktura annullerad. Den andra fakturan gick till Inkasso.

Vid nästa kontakt med Klarna Bank uppgavs att nu när det gått till Inkasso var det upp till dem att svara på kundens frågor. De fick reda på att kunden hade uppgett att varan inte kommit och de skulle hjälpa till.

Nu är nästa instans, Inkasso, att börja ta strid mot. Ärendet bollas fram och åter hela tiden, ingen ser ut att ta ansvar. Givetvis klarar sig företaget, de går inte att nå, och många betalar i och med beställningen.

Det här är något som allmänheten ska vara observant på, anser den kund som råkat ut för ett stort problem. Varan har inte kommit men fakturan och därefter Inkassokrav har hamnat i brevlådan. En skam för säkerheten.

Text: Barbro Ericson

affarsnyttnorr